11400
Affisch/Illustration på temat alternativa mensskydd. För en kommande ideell utställning.
Affisch/Illustration på temat alternativa mensskydd. För en kommande ideell utställning.
Balders trivselvärd i Vårbygård ville skapa en starkare vi-känsla mellan fastighetsägare och boende. Man hade en del problem med skadegörelse. En förutsättning för uppdraget var att många boende inte behärskar varken svenska eller engelska så bra.
Mitt uppdrag var att formge ett nyhetsblad för word med piktogram för olika ämnesområden.
Jag ville skapa ett blad som var vänligt och lättläst och lockade till att plockas upp från hallgolvet.
Jag valde titeln, Balder berättar, då jag ville att titel och form skulle signalera en vänlighet, såväl till mottagaren som till den anställde som komponerar texterna.
För piktogramen sökte jag varma och kulturneutrala motiv. Exv. hade jag först ett par skidor i Förråd/källar-piktogramet, men bytte sedan ut detta mot en golvlampa.
Uppdraget var att utifrån en serie handmålade mannekängskisser och given färgpalett ta fram artwork för en serie flaskor, tuber, förpackningar och visst marknadsföringsmaterial för “The Girl” av Charlotte Perrelli.
I många år har Räddningstjänsten Storgöteborgs budskap ang. brandvarnare varit: Brandvarnare räddar liv. När det var dags för en ny folder med skötselråd för brandvarnare ville jag uppdatera detta budskap till något som fångar ögat bättre.
Genom att söka i statistik över bränder kom jag fram till att det allra flesta har brandvarnare i hemmet – problemet är att de inte fungerar. Statistiken kunde kokas ned till följande rad: I en av fem bostäder sitter en brandvarnare som inte fungerar. Det nya budskapet lyder: En brandvarnare utan batteri är ingen brandvarnare.
Inne i foldern, och på rollupen, finns det utbyggda budskapet: I en av fem bostäder sitter en brandvarnare som inte fungerar. Kontrollera din brandvarnare!
För formen valde jag att söka anspela på säkerhet för familjen, utan att bli morbid. Foldern har fått ett bra mottagande och trycktes även upp som roll-up för mässor och events.
Marknadsföringskampanj framtagen i samband med ett skolprojekt i förpackningsdesign. Uppdraget var att formge en ny tablettask med namnet Grön Lakritz. Produkten vänder sig till en mognare målgrupp och är hälsosammare än vanligt godis.
Kampanjen består av en serie av fem olika poser, där äldre människor smusslar i sig en Grön Lakritz-pastill. För tryck och ljusskåp vid hållplatser.
Kampanjens syfte är att på ett lekfullt sätt förmedla två budskap:
Rickard Örtegren
rickard.ortegren@gmail.com
0736-26 43 47